Πανελλαδικές ή Απολυτήριες ;

Κοινοποίηση
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Το άρθρο που ακολουθεί δημοσιεύεται σήμερα στο “Βήμα της Κυριακής”

Το διαχρονικό σύνθημα της περιώνυμης ελεύθερης και ακώλυτης πρόσβασης είναι μια αναντίρρητη πραγματικότητα στην αμιγώς πανεπιστημιακή πλέον τριτοβάθμια παιδεία μας. Σε δύο από τα τέσσερα επιστημονικά πεδία αρκούσε φέτος η απλή συμμετοχή στις εξετάσεις και η συμπλήρωση όλων των τμημάτων του μηχανογραφικού για να φθάσει κανένας τα Προπύλαια .

Οι χαμηλές βάσεις επομένως δεν προσφέρουν καμία έκπληξη και εκπληρώνουν με καθυστέρηση εικοσαετίας το δόγμα Αρσένη που διατυμπάνιζε ως ζητούμενο θέσεις στην τριτοβάθμια για όλους του αποφοίτους του Λυκείου.

Οι πανελλαδικές εξετάσεις , οι οποίες έχουν εξελιχθεί σε έναν «διαγωνισμό» χωρίς αποτυχόντες , έχουν εκπληρώσει την ιστορική τους αποστολή. Για πολλές δεκαετίες με κοινωνικά αποδεκτό και απολύτως αδιάβλητο τρόπο επέλεγαν τους αξιότερους μέσω μιας εξεταστικής δοκιμασίας αυξημένων απαιτήσεων. Σήμερα έχουν νόημα μόνο για τα περιζήτητα τμήματα και συμπληρωματικά διαβαθμίζουν τους υποψηφίους σε ένα μακρύ κατάλογο Σχολών και Τμημάτων ο οποίος μοιραία καταλήγει στον βαθμολογικό πυθμένα.

Η επιτυχία στις πανελλαδικές εξετάσεις όμως συχνά αμφισβητείται από τους ίδιους τους επιτυχόντες πρωτίστως στα περιφερειακά τμήματα. Επί παραδείγματι στην όμορφη κωμόπολη των Γρεβενών εισήχθησαν , φέτος μόνο , άνω των πεντακοσίων νέων φοιτητών, σε δύο τμήματα με ελκυστικούς τίτλους και πολύ καλές προοπτικές.

Αν όμως αποφάσιζαν μαζικά όλοι τους να σπουδάσουν , μάλλον θα έπρεπε να αναζητήσουν φοιτητικό κατάλυμα στα πλησίστια Βλαχοχώρια στους πρόποδες του Σμόλικα . Η φοιτητική μετανάστευση όμως δεν θα επισυμβεί όπως δεν έγινε άλλωστε και τα προηγούμενα και λόγω της οικονομικής κρίσης αλλά και της διάχυτης αμφιβολίας αναφορικά με την ποιότητα των σπουδών.

Η “ανωτατοποίηση” επομένως των μέχρι πρότινος Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, ιδίως των περιφερειακών, πρέπει να ολοκληρωθεί με γενναία ακαδημαϊκή υποστήριξη σε όλα τα επίπεδα με πρώτο εκείνο της φοιτητικής μέριμνας. Διαφορετικά τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, που είναι εδώ , παρά τις συνταγματικές «απαγορεύσεις», θα εγγράψουν όλους όσοι δεν θα πεισθούν για την αξία και την ανταποδοτικότητα των σπουδών μακριά μάλιστα από το σπίτι τους.

Η χώρα οφείλει επιπροσθέτως να αποκτήσει επιτέλους ένα ισχυρό και αξιόπιστο Λύκειο. Οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι ένας θεσμός εκτός του σχολείου που μακροημερεύει στην Αφρική και την Ασία όπως ακριβώς μεσουρανούσε και εγχωρίως τις δεκαετίες του ΄50 και του ΄60 . Από την μακρινή εκείνη εποχή του αείμνηστου Παπανούτσου η παιδεία μας αποπειράται ανεπιτυχώς να αποκτήσει ένα αξιόπιστο ακαδημαϊκό Απολυτήριο ως διαβατήριο για τα πανεπιστήμια. Όταν βέβαια η χώρα απέκτησε Απολυτήριο , επί Αρσένη , με το τίμημα της απόρριψης του 20% των μαθητών του Λυκείου, ακούσαμε , σε μαζικές μαθητικές πορείες και διαδηλώσεις , το ευρηματικό σύνθημα «κάτσε καλά Γεράσιμε» και ανακρούσαμε πρύμναν.

Τι δέον γενέσθαι; Ήρθε η ώρα να αποφασίσουμε! Πανελλαδικές ή απολυτήριες; Η Γαλλική Επανάσταση το έλυσε με το Ναπολεόντειο Baccalaureat σε εθνικό επίπεδο από το σωτήριο έτος 1808 και σήμερα οι γενικές απολυτήριες εξετάσεις είναι κοινός τόπος σε όλη την Ευρώπη ακόμα και στην Βαλκανική μας περιφέρεια ! Δεν είναι καθόλου άσχημη η ιδέα της αντιγραφής του πλέον επιτυχημένου ευρωπαϊκού σχήματος της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που θα αναβαθμίσει το μορφωτικό αγαθό που παράγεται στο Λύκειο προς όφελος της παιδείας και της κοινωνίας. Οι τριτοβάθμιες σπουδές είναι ο ευρωπαϊκός μονόδρομος για όλους και οι έφηβοι μαθητές μας πρέπει να έχουν τα γνωστικά εφόδια για να τις αποπερατώνουν με διαβατήριο ένα Ακαδημαϊκό Απολυτήριο υψηλού κύρους , αντικειμενικών αξιολογήσεων και κοινωνικής αποδοχής .