«Ποδαρικό» τον Ιανουάριο για το νέο εξεταστικό.

Κοινοποίηση
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Δυο νομοσχέδια φέρνουν αλλαγές στην εκπαίδευση το 2019 – Θεσπίζεται το Εθνικό Απολυτήριο με τη διεξαγωγή περιφερειακών εξετάσεων *Πρώτο μηχανογραφικό για τους μαθητές που ολοκληρώνουν φέτος τη Β’ Λυκείου τον Ιούλιο και πρόσβαση με το απολυτήριο στις σχολές χαμηλής ζήτησης. Με εξετάσεις η εισαγωγή στις σχολές υψηλής ζήτησης – Σύστημα διορισμών μέσω ΑΣΕΠ ανά διετία προβλέπει το δεύτερο νομοσχέδιο, καθορίζοντας ενιαίο σύστημα μοριοδότησης και κατάταξης τόσο για τους μόνιμους διορισμούς όσο και για τις προσλήψεις αναπληρωτών
Κομβικές αλλαγές επιφυλάσσει η νέα χρονιά και στις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης, καθώς τον Ιανουάριο κατατίθενται προς ψήφιση στη Βουλή δύο σημαντικά νομοσχέδια του υπουργείου Παιδείας.

Το πρώτο θα περιλαμβάνει τις αλλαγές στο Λύκειο, τη θέσπιση Εθνικού Απολυτηρίου με τη διεξαγωγή περιφερειακών εξετάσεων και τον νέο τρόπο εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, όπου για πρώτη φορά θα επιτευχθεί η πρόσβαση σε Σχολές με τον βαθμό απολυτηρίου, ανάλογα με τη ζήτηση. Στο ίδιο νομοσχέδιο περιλαμβάνεται η ίδρυση του δεύτερου μεγαλύτερου πανεπιστημίου στην Ελλάδα, μετά το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

Τα πρώτα βήματα

Παρά το γεγονός ότι οι αλλαγές που αφορούν την αναμόρφωση της Γ’ Λυκείου θα εφαρμοσθούν από την επόμενη σχολική χρονιά (2019-2020) οι μαθητές της Β’ Λυκείου θα κληθούν τον Ιούλιο του 2019 να κάνουν το πρώτο βήμα της προβλεπόμενης διαδικασίας για την εφαρμογή του νέου συστήματος για την πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Μόλις ολοκληρώσουν επιτυχώς τη Β’ Λυκείου, οι υποψήφιοι θα κληθούν να συμπληρώσουν μια πρώτη δήλωση προτίμησης (μηχανογραφικό) που θα περιλαμβάνει 10 προτιμήσεις Τμημάτων στα οποία επιθυμούν να φοιτήσουν. Σε όσα Τμήματα η ζήτηση είναι υψηλότερη σε σχέση με τις προσφερόμενες θέσεις, η πρόσβαση θα επιτυγχάνεται μέσω Πανελλαδικών εξετάσεων, όπως ισχύει σήμερα. Σε όσα Τμήματα η ζήτηση είναι χαμηλότερη από τις θέσεις που προσφέρουν τα Ιδρύματα, η πρόσβαση θα γίνεται με τον βαθμό απολυτηρίου. Σημειώνεται, ωστόσο, ότι όσοι δεν υποβάλουν δήλωση τον Ιούλιο θα χάσουν το δικαίωμα εισαγωγής στα ΑΕΙ για το τρέχον έτος.

Λίγες ημέρες μετά τη συμπλήρωση του πρώτου μηχανογραφικού, οι μαθητές θα είναι σε θέση να γνωρίζουν ποια Τμήματα θα είναι Ελεύθερης Πρόσβασης (ΤΕΠ) και ποια όχι. Τα Τμήματα που θα “κοκκινίζουν” στο μηχανογραφικό θα είναι εκείνα με την υψηλή ζήτηση, ενώ τα Τμήματα που θα «πρασινίζουν» θα είναι αυτά με τη χαμηλότερη ζήτηση.

Ξεκινούν οι αιτήσεις για χιλιάδες προσλήψεις

Το δεύτερο νομοσχέδιο, το οποίο, σύμφωνα με τον προγραμματισμό, θα κατατεθεί ξεχωριστά, αφορά το νέο σύστημα μόνιμων διορισμών και προσλήψεων αναπληρωτών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Το νέο σύστημα βρίσκεται ήδη σε διαβούλευση και έχει πυροδοτήσει αντιδράσεις στους κόλπους της εκπαιδευτικής κοινότητας. Αιχμή του δόρατος αποτελεί η μη προσμέτρηση του συνόλου της προϋπηρεσίας των αναπληρωτών αλλά και η ίση μοριοδότηση που προβλέπεται μεταξύ προϋπηρεσίας και ακαδημαϊκών προσόντων.

Μετά από δέκα χρόνια αδιοριστίας, ορόσημο της φετινής χρονιάς αποτελούν οι πρώτες 4.500 προσλήψεις στην Ειδική Αγωγή τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, οι οποίες αφορούν τους διορισμούς Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού. Πρόκειται για το πρώτο κύμα προσλήψεων από τις συνολικά 15.000 που θα πραγματοποιηθούν σε βάθος τριετίας. Εκτός απροόπτου, οι αιτήσεις για τους μόνιμους διορισμούς στην Ειδική Αγωγή θα γίνουν τον Ιανουάριο, ενώ την άνοιξη θα γίνουν οι αιτήσεις για τους 5.250 διορισμούς της σχολικής χρονιάς 2020-2021. Οι υπόλοιποι 5.250 διορισμοί θα πραγματοποιηθούν τη χρονιά 2021-2022.

Το σύστημα μοριοδότησης

Το νέο σύστημα διορισμών προβλέπει ενιαίο σύστημα μοριοδότησης και κατάταξης τόσο για τους μόνιμους διορισμούς όσο και για τις προσλήψεις αναπληρωτών, με ενιαίο πίνακα για τη γενική εκπαίδευση και την ειδική αγωγή. Η προκήρυξη θα γίνεται από τον ΑΣΕΠ κάθε δύο χρόνια, ενώ δεν προβλέπεται η διενέργεια γραπτού διαγωνισμού. Τα τρία βασικά κριτήρια είναι:

α) Η προϋπηρεσία των αναπληρωτών με “ταβάνι” τους 120 μήνες, όπου θα δίνεται μία μονάδα ανά μήνα προϋπηρεσίας.

β) Η μοριοδότηση των ακαδημαϊκών προσόντων (μεταπτυχιακά, σεμινάρια, ξένες γλώσσες κ.ά.) με ανώτατο όριο τις 120 μονάδες.

γ) Τα κοινωνικά κριτήρια. Θα δίνονται δύο μονάδες για κάθε τέκνο και 20 μονάδες για τη μόνιμη αναπηρία 67% και άνω του υποψηφίου ή του/της συζύγου ή τέκνου.

ΣΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΤΟ ΤΕΙ ΣΤ. ΕΛΛΑΔΑΣ – ΥΠΕΡΔΙΠΛΑΣΙΑΖΕΤΑΙ Ο ΑΡΙΘΜΟΣ ΣΧΟΛΩΝ ΣΤΟ ΓΕΩΠΟΝΙΚΟ

Νέος ακαδημαϊκός χάρτης με την ίδρυση του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

* Δίνοντας επιπλέον μαθήματα οι ενεργοί φοιτητές των ΤΕΙ θα μπορούν να αποκτήσουν πτυχίο ΑΕΙ * Από τον Σεπτέμβριο δωρεάν διετή προγράμματα σπουδών στα ΑΕΙ για αποφοίτους ΕΠΑΛ

Μετά το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, το Ιόνιο Πανεπιστήμιο και το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, στον νέο ακαδημαϊκό χάρτη έρχεται να προστεθεί το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Στο νέο πανεπιστήμιο εντάσσεται το ΤΕΙ Θεσσαλίας, ενώ ιδρύονται συνολικά δύο Σχολές και 22 Τμήματα. Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης την ένταξη του ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο οποίο ιδρύεται μία Σχολή και δέκα Τμήματα, ενώ το Γεωπονικό υπερδιπλασιάζει τον αριθμό Σχολών και Τμημάτων καθώς ιδρύονται πέντε Σχολές και δέκα Τμήματα.

Οι φετινοί υποψήφιοι των Πανελλαδικών εξετάσεων είναι εκείνοι που θα εγκαινιάσουν τα νέα Τμήματα, ενώ οι ενεργοί φοιτητές των ΤΕΙ έχουν τη δυνατότητα είτε να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους και να λάβουν πτυχίο ΤΕΙ είτε να δώσουν επιπλέον μαθήματα ώστε να αποκτήσουν πτυχίο ΑΕΙ.

Την ίδια ώρα, με γοργό ρυθμό προχωρούν οι διαβουλεύσεις ανάμεσα στο υπουργείο Παιδείας, τις πρυτανικές αρχές και την ακαδημαϊκή κοινότητα για τις συνέργειες μεταξύ Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας – ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας, Πανεπιστημίου Πελοποννήσου – ΤΕΙ Πελοποννήσου και η ενοποίηση του Διεθνούς Πανεπιστημίου με τα ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, Κεντρικής Μακεδονίας και Ανατολικής Μακεδονίας.

Από τον Σεπτέμβριο θα λειτουργήσουν, επίσης, τα διετή προγράμματα σπουδών στα ΑΕΙ για τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ, όπου η φοίτηση θα είναι δωρεάν, ενώ η πρόσβαση θα γίνεται μόνο με τον βαθμό απολυτήριου.

ΣΤΑΔΙΑΚΑ ΑΠΟ ΤΟ 2019

Μείωση του αριθμού μαθητών ανά τάξη από το 2019

Στο σύνολο των δήμων επεκτείνεται η υποχρεωτική δίχρονη προσχολική εκπαίδευση

Από το σχολικό έτος 2019-2020 ξεκινά από το Νηπιαγωγείο και την Α’ Δημοτικού η σταδιακή μείωση του μέγιστου αριθμού των μαθητών ανά τάξη, από τους 25 μαθητές, που είναι σήμερα, στους 22. Η μείωση του αριθμού των μαθητών θα εφαρμοστεί από την επόμενη χρονιά και στη Γ’ Λυκείου, όπου προβλέπονται 25 μαθητές στα ημερήσια Λύκεια και 22 στα Εσπερινά.

Στο σύνολο των 325 δήμων της χώρας αναμένεται να επεκταθεί η υποχρεωτική δίχρονη προσχολική εκπαίδευση που αφορά τη φοίτηση των παιδιών 4-6 ετών στα νηπιαγωγεία, καθώς το μέτρο ήδη εφαρμόζεται σε 184 δήμους. Προκειμένου να αντιμετωπιστούν εγκαίρως τα ζητήματα που αφορούν την κάλυψη των αναγκών σε σχολική στέγη, τα συναρμόδια υπουργεία Εσωτερικών, Υποδομών και Παιδείας αναμένεται να καταθέσουν ολοκληρωμένο σχέδιο έως το τέλος του Ιανουαρίου.
www.alfavita.gr
Πηγή: ΑΥΓΗ / Βαϊνανίδη Χρύσα